Biedrības viedoklis par Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu projektu “Grozījumi Ogres novada pašvaldības nolikumā”
Ogres novada pašvaldība sabiedrības viedokļa noskaidrošanai ir publicējusi saistošo noteikumu projektu “Grozījumi Ogres novada pašvaldības 2024. gada 27. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 25/2024 “Ogres novada pašvaldības nolikums”” (projekts un paskaidrojuma raksts publicēti 2025. gada 6. oktobrī). Biedrība ir iepazinusies ar dokumentiem un uzskata, ka piedāvātie grozījumi būtiski maina pašvaldības pārvaldes darba struktūru un rada nopietnus jautājumus par tiesiskumu, labas pārvaldības principu ievērošanu un sabiedrības uzticēšanos vietējai varai.
Grozījumu būtība
Projekts paredz, ka visās Ogres novada domes pastāvīgajās komitejās (Finanšu, Sociālo un veselības, Izglītības un sporta, Kultūras, Attīstības, kā arī Ielu un transporta jautājumu komitejās) darbojas visi 23 deputāti.
Paskaidrojuma rakstā grozījumu nepieciešamība pamatota ar vēlmi nodrošināt “vienlīdzīgas un proporcionālas tiesības visiem deputātiem piedalīties komiteju darbā” un “stiprināt sabiedrības uzticēšanos pašvaldības darbam”
Biedrība atzīst, ka vienlīdzīgas līdzdalības princips ir būtisks demokrātiskas pārvaldes elements. Tomēr piedāvātais risinājums – iesaistīt visus deputātus visās komitejās – nav samērīgs, nav lietderīgs un grauj efektīvas pašvaldības pārvaldes pamatus.
Saistība ar tiesas lēmumu un tiesiskuma aspekti
2025. gada 3. oktobrī Administratīvā apgabaltiesa noraidīja Ogres novada domes blakus sūdzību un atstāja spēkā Administratīvās rajona tiesas lēmumu, ar kuru domei tika uzlikts pienākums nodrošināt deputātu proporcionalitāti domes pastāvīgajās komitejās.
Tiesa nelūdza domei noteikt, ka visiem deputātiem jābūt visās komitejās, bet gan nodrošināt proporcionālu un taisnīgu pārstāvniecību, kā to paredz Pašvaldību likuma 14. panta trešā daļa.
Līdz ar to šobrīd izstrādātie grozījumi, kas paredz visu deputātu iesaisti visās komitejās, faktiski signalizē sabiedrībai, ka pašvaldība neatzīst tiesas nolēmuma būtību un mērķi.
Šāda rīcība ne tikai grauj tiesiskuma principu, bet arī rada priekšstatu par pašvaldības politisku vēlmi apiet tiesas lēmumu, nevis to ievērot.
Turklāt fakts, ka pašvaldība gada laikā jau vairākkārtīgi grozījusi savu nolikumu, tostarp jūlijā izveidojot domes priekšsēdētāja biroju, bet oktobrī – atkal veicot strukturālas izmaiņas, liecina par stihisku un vieglprātīgu attieksmi pret galveno pašvaldības darbu regulējošo dokumentu.
Pašvaldības nolikums ir tās “konstitūcija” – tajā nevajadzētu veikt biežus un nepārdomātus grozījumus, kas samazina dokumenta autoritāti un mazina sabiedrības uzticēšanos vietējai varai.
Komiteju jēga un tiesiskais ietvars
Pašvaldību likuma 39. pants nosaka, ka dome izveido pastāvīgās komitejas, nosaka to kompetenci, locekļu skaitu un darba kārtību. Komitejas ir specializētas lēmumu sagatavošanas struktūras, kur deputāti padziļināti izskata konkrētus jautājumus un sagatavo priekšlikumus domes sēdei.
Likuma mērķis ir nodrošināt tematisku sadalījumu un profesionālu kompetenci, nevis vispārēju deputātu līdzdalību visās komitejās.
Latvijas Pašvaldību savienības “Pašvaldības deputāta rokasgrāmata” skaidri norāda, ka komiteju locekļu skaits nedrīkst pārsniegt pusi no domes sastāva, izņemot Finanšu komiteju. Tas nozīmē, ka Ogres gadījumā optimāls būtu 9–11 locekļi.
Biedrības galvenie iebildumi
Komiteju darba devalvācija
Ja visās komitejās darbojas visi deputāti, tās zaudē jēgu kā specializētas darba grupas un pārvēršas par mazām domes sēdēm.
Tas nozīmē:
zūd profesionālā un tematiskā specializācija;
komiteju sēdes kļūst formālas un mazāk saturīgas;
tiek kavēta lēmumu sagatavošana un samazinās to kvalitāte.
Pretruna ar efektivitātes principu
Pašvaldībai ir pienākums organizēt savu darbu lieterīgi, efektīvi un sabiedrības interesēs.
Lēmums iesaistīt 23 deputātus visās komitejās acīmredzami pārkāpj šo principu – tas rada pārmērīgu administratīvo slogu, padara sēdes grūti vadāmas un ilgstošas.
Uzticēšanās zudums
Pretēji paskaidrojuma raksta apgalvojumam, ka grozījumi “stiprinās uzticēšanos”, šāda pieeja to samazina. Ar šādu rīcību sabiedrībai tiek signalizēts, ka dome:
ignorē tiesas lēmuma būtību;
veic biežus, nepārdomātus nolikuma grozījumus;
mazina pašvaldības dokumentu stabilitāti un paredzamību.
Biedrības ieteikumi
Biedrība aicina Ogres novada domi:
Atsaukt vai pārstrādāt saistošo noteikumu projektu, balstoties uz tiesas lēmuma būtību – nodrošināt proporcionalitāti, nevis formālu vienlīdzību;
Konsultēties ar VARAM un Latvijas Pašvaldību savienību par tiesiski korektu risinājumu;
Veikt pilnvērtīgu ietekmes izvērtējumu, kā to paredz Pašvaldību likums;
Saglabāt racionālu un darba efektivitāti veicinošu komiteju sastāvu (līdz 9 locekļiem), paredzot iespēju citiem deputātiem piedalīties ar padomdevēja tiesībām;
Nodrošināt stabilitāti un konsekvenci pašvaldības nolikumā, lai novērstu stihisku grozījumu praksi.
Ogres novada pašvaldības nolikums ir tās “Satversme” – dokuments, kas nosaka darba kārtību, varas sadali un sabiedrības līdzdalības principus.
Regulāra un nepamatota tā grozīšana, īpaši ar risinājumiem, kas neatbilst tiesas nolēmumiem un labas pārvaldības principiem, grauj tiesiskumu un iedzīvotāju uzticēšanos vietējai varai.
Biedrība aicina domi ievērot tiesas nolēmuma būtību, tiesiskuma un efektīvas pārvaldes principus, kā arī veidot komiteju darbu tā, lai tas kalpotu sabiedrības interesēm, nevis politiskai taktikai.