Viedoklis un priekšlikumi par saistošo noteikumu projektiem pilsoniskās sabiedrības organizācijām
Publicējam biedrības viedokli un priekšlikumus par saistošo noteikumu projektiem: “Kārtība, kādā Ogres novada pašvaldība finansiāli atbalsta pilsoniskās sabiedrības organizācijas (biedrības un nodibinājumus)” un ”Par finansiāla atbalsta piešķiršanas kārtību pilsoniskās sabiedrības organizācijām (biedrībām un nodibinājumiem) kultūras un sporta projektiem Ogres novadā”.
Mēs atzinīgi vērtējam Ogres novada pašvaldības iniciatīvu izstrādāt saistošos noteikumus pilsoniskās sabiedrības organizāciju atbalstam. Šis ir apsveicams solis, kas nodrošinās lielāku caurskatāmību, vienlīdzīgu attieksmi pret visām biedrībām un efektīvāku pašvaldības resursu izmantošanu. Vienoti noteikumi veicina demokrātisku pārvaldi un veido skaidru, paredzamu atbalsta sistēmu, kas sniegs labumu gan biedrībām, gan visai vietējai kopienai.
Vienlaikus vēlamies vērst uzmanību uz dažiem aspektiem, kas, mūsuprāt, būtu vēl uzlabojami, lai nodrošinātu, ka jaunie noteikumi aptver visas būtiskās iniciatīvas un atbilst vietējās sabiedrības vajadzībām.
Pirmkārt, nav īsti saprotama vēlme izdalīt divus atsevišķus saistošos noteikumus, kas regulē pilsoniskās sabiedrības organizāciju atbalstu, atsevišķi izdalot kultūras un sporta projektus un atbalstu projektiem, kas sekmē sociāli mazaizsargāto personu vai personu grupu interešu īstenošanu Ogres novadā. Šāda pieeja rada vairākus trūkumus:
- Administratīvais apgrūtinājums – divu dažādu noteikumu uzturēšana rada papildu slogu gan pašvaldības administrācijai, gan organizācijām, kas vēlas saņemt atbalstu. Vienota sistēma atvieglotu procesu visām iesaistītajām pusēm.
- Neskaidrības un iespējama pārklāšanās – daudzas biedrības un projekti varētu kvalificēties abos noteikumos, kas var radīt neskaidrības un nevienlīdzīgu attieksmi pret pretendentiem. Vienoti noteikumi nodrošinātu skaidrību un caurskatāmību. (Iespējamas aktivitātes, piemēram, kultūras pasākumi, kas arī veicina sociālo iekļaušanu, vai sporta pasākums, kas vērsts uz daudzbērnu ģimenēm un tādējādi varētu pretendēt uz finansējumu abos noteikumos, radot neskaidrības.)
- Plašāka un integrētāka pieeja – apvienojot atbalsta mehānismus vienā regulējumā, tiktu panākta vienlīdzīga pieeja visiem projektiem, neatkarīgi no to tematiskās ievirzes. Tas dotu iespēju elastīgāk pielāgoties sabiedrības vajadzībām.
Ņemot vērā šos argumentus, aicinām pašvaldību pārskatīt šo lēmumu un izstrādāt vienotus, skaidrus un efektīvus noteikumus visu pilsoniskās sabiedrības organizāciju atbalstam.
Tāpat apsverami būt šajos pašos noteikumos iekļaut arī atbalstu reliģiskajām organizācijām. Nepieciešamības gadījumā, veidojot vienu saistošo noteikumu kopumu, varētu izviedot sadaļas atšķirīgām prioritātēm (kultūra, sports, sociālā iekļaušana u.c.).
Otrkārt, būtiski papildināt saistošo noteikumu projektu/projektus ar finansējuma piešķiršanas mērķiem, tajos uzsverot arī to, kāpēc pašvaldība uzskata par svarīgu publiskos līdzekļus novirzīt sabiedrisko organizāciju un to īstenoto projektu atbalstam.
Priekšlikums:
Finansējuma piešķiršanas mērķi:
Veicināt sabiedrībai nepieciešamu, kvalitatīvu un efektīvu sabiedrisko organizāciju attīstību Ogres novada administratīvajā teritorijā;
Veicināt iedzīvotāju aktivitāti, brīvprātīgas iniciatīvas un līdzdalību aktuālu problēmu risināšanā, sekmējot viņu dzīves kvalitātes uzlabošanos;
Veicināt sadarbību starp pašvaldību un sabiedriskajām organizācijām.
Treškārt, skatot abos saistošo noteikumu projektos minētās finansējuma mērķauditorijas, atklājas būtisks trūkums - organizāciju loks, kas var pretendēt uz pašvaldības atbalstu, noteikumu projektos nav aptverošs. Ogres novada pašvaldības 2024. gada 29. jūnija saistošo noteikumu Nr. 25/2024 “Ogres novada pašvaldības nolikums” 95. pants nosaka, ka pašvaldības dome var piešķirt finanšu līdzekļus biedrībām un nodibinājumiem sabiedriski nozīmīgu pasākumu un projektu realizēšanai, mērķiem, kas sekmē sporta, izglītības un kultūras attīstību pašvaldības teritorijā, veicina darbu ar jaunatni, veicina tūrisma nozares attīstību, pielāgošanos klimata pārmaiņām un sociāli mazaizsargāto personu vai personu grupu interešu īstenošanai.
Ir vairākas NVO darbības jomas, kas varētu "izkrist" no abu saistošo noteikumu tvēruma, jo tās nav skaidri integrētas esošajos mērķos. Šeit ir dažas jomas, kurām būtu grūti piemērot esošos noteikumus, taču tās ir būtiskas pašvaldības darbībai un vietējai attīstībai:
Sabiedrības izglītošanas pasākumi (neformālā izglītība) – abos noteikumos nav tieša uzsvara uz izglītības projektiem, izņemot saistībā ar veselību. Tas nozīmē, ka vispārīgas izglītības iniciatīvas, piemēram, finanšu pratības veicināšana vai digitālās prasmes, varētu nesaņemt atbalstu.
Cilvēktiesību un demokrātijas veicināšana – organizācijas un projekti, kas koncentrējas uz pilsoniskās sabiedrības stiprināšanu un iedzīvotāju līdzdalības veicināšanu, kas tradicionāli ir svarīga NVO darbības joma, neiekļaujas nevienā no diviem pārskatītajiem noteikumu kopumiem ar pietiekami skaidru pozīciju. Šī ir būtiska nepilnība, jo pilsoniskās sabiedrības stiprināšana ir plaša un stratēģiski nozīmīga joma, kas var tieši veicināt iedzīvotāju iesaisti, demokrātijas attīstību un vietējās kopienas līdzdalību pašvaldības procesos.
Vide un ilgtspēja – saistošajos noteikumos nav norādīta vides aizsardzība, klimata pārmaiņu novēršana vai citas ilgtspējīgas attīstības iniciatīvas, kas parasti ir daļa no NVO darbības spektra.
Tāpat šeit jāmin arī reliģiskās organizācijas vai biedrības ar reliģisku saturisku ievirzi - šis aspekts minēts jau augstāk.
Priekšlikumi:
Izveidot vienotu noteikumu kopumu, kas iekļautu visas augstāk minētās organizācijas, tostarp starpdisciplinārus projektus un reliģiskās organizācijas.
Esošos noteikumus papildināt ar jauniem atbalstāmo projektu mērķiem, kas aptver iepriekš minētās jomas.
-> Ogres novada pilsoniskās sadarbības un attīstības biedrība 2024. gadā izveidoja Ogres novada aktīvo nevalstisko organizāciju datubāzi, kas ir strukturēta pēc organizāciju darbības jomām. Tajā redzams, ka novadā darbojošās organizācijas šobrīd pēc to darbības virzieniem un formām ir ļoti daudzveidīgas. Tāpat jāņem vērā, ka nevalstisko organizāciju ainava novadā ir mainīga, taču saistošiem noteikumiem jābūt pielietojamiem ilgermiņā.
Citi ierosinājumi:
Papildināt punktu 7.7. ar apakšpunktu: “kurai konstatēti pārkāpumi iepriekšējo projektu realizācijā;”
Precizēt vērtēšanas procedūru un papildināt saistošos noteikumus ar projektu pieteikumu vērtēšanas administratīvajiem kritērijiem, norādot katra kritērija svarīgumu (piemēram, punktu vērtību), lai pretendenti labāk saprastu, kas ir prioritāri.
Paredzēt iespēju prezentēt savu projekta ideju klātienē tām organizācijām, kuru projektu pieteikumi atbilst administratīvajiem kritērijiem.